BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Kalam Allah

Friday, December 17, 2010

Jodoh urusan ALLAH

Knp ye? Lagi dicari, lagi jumpa org yang silap.. Dari hidup sendiri, baik berdua.. Tapi dgn siapa orgnye.. Disangka perangainya elok, lagi lama kenal lagi byk perangai dia yg buruk terkeluar. Walaupun kita semua bukan insan sempurna, masih ada ruang lagi untuk kita bertolak ansur atas setiap kekurangan masing2.. Tapi kalau byk sgt kurangnya.. Alahai, rasa tertekan juga dibuatnya

Perihal putus cinta ini, setentunya kita akan kecewa sehabis habisnya apatah lagi cinta itu cinta pertama kita . Sebenarnya ALLAH mau melihat bagaimana hambaNya melalui ujian tersebut. adakah kita akan mengikut jalan yang lurus atau yang salah (syirik, bunuh diri dll) selepas itu?

Nasihat saya;-
1)jangan di ikut hasutan syaitan yang berbisik menyuruh melakukan dosa kerana itu akan menambahkan lagi kesedihan anda

2)mintalah petunjuk ALLAH dengan sembahyang istikharah, kalau tidak dapat menahan dari menangis, menangislah waktu berhadapan dengan ALLAH. luahkanlah segalanya. tempatNyalah yang sebaik-baik tempat untuk meluahkan.ALLAH maha mendengar.

3)waktu frust itulah waktu yang baik untuk berdoa kerana mentality kita focus(tidak lalai/alpa).amalkanlah doa ini "Ya ALLAH, sekiranya pasangan ku itu bukan jodoh ku, maka jodohkan lah aku dengan lelaki/perempuan yang terbaik diantara yang terbaik disisiMu ya ALLAH"

4)dalam keadaan frust, amalkanlah zikir/komunikasi dengan ALLAH berbunyi "ya ALLAH, aku redha akan ketentuanMu Ya ALLAH" sebanyak mungkin dalam keadaan tutup sehinggalah mengalir air mata,hilang rasa frust dan rasa redha.

5)selepas semua diatas itu dilakukan, berazam lah memulakan hidup baru dengan jalan ALLAH; "aku berserah padaMu ya ALLAH"(perkataan ini bukan suatu permainan, banyak hikmah yang terkandung dalam perkataan ini, manfaat dan rahsia akan dimiliki oleh pengamalnya)

semoga tips saya ini membawa kesan yang mendalam kepada orang yang putus cinta, Semoga ALLAH memberkati usaha kalian. AMIN.

INGATLAH : lelaki / wanita yg terbaik untuk kta adalah dia yg mendekatkan kita pd Allah bukan mjauhkannya..
beristikarahlah ..berusaha dn btawakal
Allah maha mengetahui lg maha bijaksana..
tidak ada yg Allah x ketahui
wallahualam

Sekian dan semoga dipermudahkan segala urusan.

RUJUKAN : Zaharuddin Abd Rahman

0 comments: